138 views 0 comments

20ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Συζητώντας με τη Σάρα Ντράιβερ για τον Ζαν Μισέλ Μπασκιά

by on Μάρτιος 4, 2018
 

Ένα «παράθυρο» με θέα τον κόσμο του εκρηκτικού καλλιτέχνη Ζαν Μισέλ Μπασκιά, αλλά και την καλλιτεχνική σκηνή της Νέας Υόρκης στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και τις αρχές του ’80, άνοιξε η «ιέρεια» του ανεξάρτητου σινεμά Σάρα Ντράιβερ, στο πλαίσιο της συζήτησης «De(re)constructing Legends» που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 3 Μαρτίου 2018, στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του επετειακού 20ού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Η Σάρα Ντράιβερ βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη με αφορμή την carte blanche που της έδωσε το φετινό 20ό Φεστιβάλ για να διαλέξει τις αγαπημένες της ταινίες, καθώς και για την προβολή του νέου της φιλμ Αληθινή έκρηξη: Η ύστερη εφηβεία του Ζαν-Μισέλ Μπασκιά με θέμα τον ανατρεπτικό αμερικανό καλλιτέχνη. Με την ευκαιρία αυτής της προβολής πραγματοποιήθηκε η συζήτηση. Συνομιλητής της Ντράιβερ ήταν ο Ντένις Λιμ, δημοσιογράφος και διευθυντής προγράμματος στο Film Society του Lincoln Center της Νέας Υόρκης.

Στο ξεκίνημα της εκδήλωσης, ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Ορέστης Ανδρεαδάκης ευχαρίστησε τη διευθύντρια του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Μαρία Τσαντσάνογλου και τη διευθύντρια του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης Συραγώ Τσιάρα για τη συνεργασία και στη συνέχεια παρουσίασε στο κοινό τους προσκεκλημένους της εκδήλωσης, Σάρα Ντράιβερ και Ντένις Λιμ.

Κυρίαρχο στοιχείο στο ντοκιμαντέρ της Ντράιβερ είναι το πηγαίο, ανεξάντλητο ταλέντο του ζωγράφου Ζαν Μισέλ Μπασκιά, ο οποίος αν και έφυγε από τη ζωή μόλις στα 27 του το 1988, πρόλαβε να αφήσει πίσω του σπουδαίο έργο. Με αφορμή ένα σύντομο απόσπασμα του φιλμ που προβλήθηκε στην αρχή της εκδήλωσης, η Ντράιβερ αποκάλυψε ότι η φίλη του Μπασκιά, Αλέξις Άντλερ, η οποία επίσης ήταν παρούσα στη συζήτηση, υπήρξε η αιτία που γυρίστηκε η συγκεκριμένη ταινία. «Ο Ζαν Μισέλ είχε ζήσει για μήνες στο σπίτι της Αλέξις μεταξύ 1979 και 1980. Πρόσφατα η Αλέξις ανακάλυψε ξανά, ψάχνοντας στο αρχείο της, έργα του -τόσο ζωγραφικά όσο και γραπτά-, μεταξύ των οποίων ένα δικό του τετράδιο, ένα κουτί γεμάτο φορέματά της ζωγραφισμένα από τον ίδιο, αλλά και φωτογραφίες του που είχε τραβήξει εκείνη. Όταν, λοιπόν, είδα όλα αυτά σκέφτηκα: ‘’Θεέ μου, αυτό είναι ένα παράθυρο στο πώς ξεκίνησε ο Ζαν Μισέλ ως καλλιτέχνης! Αυτό με ώθησε να αποφασίσω να κάνω την ταινία. Όλοι γνωρίζουμε μία ιστορία για τον Μπασκιά, την καλλιτεχνική πορεία του, την αναγνώριση, τη φήμη και τελικά τον τραγικό θάνατό του. Όμως εγώ ήθελα να αφηγηθώ μιαν άλλη ιστορία, το πώς ανακαλύπτει τον εαυτό του ως καλλιτέχνη. Κι αυτό γίνεται ακριβώς αυτήν την εποχή που εξελίσσεται το φιλμ, λίγο πριν γίνει διάσημος».

Ολοκληρώνοντας την συζήτηση, η Σάρα Ντράιβερ θέλησε να στείλει ένα μήνυμα προς τους νέους καλλιτέχνες, προσκαλώντας τους να «αφήσουν τα κινητά τους και τα σόσιαλ μίντια στην άκρη και να βγουν έξω, να γνωριστούν μεταξύ τους, να συγκροτήσουν κοινότητες, να αναπτύξουν σχέσεις, να κάνουν τις δικές τους καλλιτεχνικές εκθέσεις και τα δικά τους καλλιτεχνικά φεστιβάλ για να παρουσιάσουν το έργο τους. Μόνο έτσι υπάρχει ελπίδα».

Be the first to comment!
 
Leave a reply »