25 views 0 comments

59ο ΦΚΘ- Ιορδάνης Ανανιάδης: «Είμαι βέβαιος ότι αν ζούσε σήμερα ο Ντα Βίντσι θα είχε στραφεί στο animation»

by on Νοέμβριος 6, 2018
 

O πολυβραβευμένος έλληνας animator Ιορδάνης Ανανιάδης παρέδωσε masterclass, στην αίθουσα Παύλος Ζάννας, με αφορμή το αφιέρωμα στο συνολικό έργο του, που παρουσιάζει το 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Καλωσορίζοντας τον πρωτοπόρο δημιουργό, ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Φεστιβάλ Γιώργος Αρβανίτης, τόνισε ότι τον θαυμάζει εδώ και δεκαετίες, απ’ όταν ακόμη το animation δεν είχε πολλούς εκπροσώπους στην Ελλάδα. Έκανε λόγο για την περιορισμένη προβολή που είχε για χρόνια το animation στη χώρα μας και σημείωσε πως δεν έχει λάβει την αναγνώριση που του αναλογεί.
Ο Ιορδάνης Ανανιάδης ευχαρίστησε το κοινό που παρευρέθηκε στο masterclass, καθώς και τον πρόεδρο του Φεστιβάλ για τα θερμά του λόγια, και αναφέρθηκε στο πρώτο σκίρτημα που ένιωσε ως παιδί για τον κόσμο του animation. «Την εποχή που τα παιδιά μάθαιναν την αλφαβήτα, εγώ σκάρωνα καρικατούρες στα τετράδιά μου. Φυσικά, το γεγονός ότι προέρχομαι από μια οικογένεια που είχε στενούς δεσμούς με τον κινηματογράφο έπαιξε, επίσης, σημαντικό ρόλο. Τα πρώτα κινούμενα σχέδια που είδα -Μίκι Μάους στη μεγάλη οθόνη- με σημάδεψαν ανεξίτηλα και με διαμόρφωσαν ως καλλιτέχνη», πρόσθεσε χαρακτηριστικά.

Ο δημιουργός παρουσίασε με συνοπτικό τρόπο τους βασικούς άξονες στην τεχνική του, ενώ μίλησε τόσο για την καλλιτεχνική αξία των ταινιών animation όσο και για τον κομβικό τους ρόλο στα live action φιλμ. «Η σχέση μεταξύ των ειδικών εφέ και του animation είναι καθοριστικής σημασίας. Επί της ουσίας, πίσω από τα περισσότερα ειδικά εφέ που βλέπουμε στο σινεμά, βρίσκονται animators. Οτιδήποτε λειτουργεί με τη λογική καρέ-προς-καρέ υπάγεται στη γενική κατηγορία του κινουμένου σχεδίου», διευκρίνισε σχετικά. Αναφορικά με την καθοριστική λειτουργία του storyboard, σημείωσε: «Το storyboard είναι μια μορφή οπτικοποιημένης γραφής, είναι η οπτική αποτύπωση του κινηματογραφικού σεναρίου. Κατά τη γνώμη μου, η εκ των προτέρων απόπειρα οπτικοποίησης του σεναρίου συνιστά θεμέλιο λίθο των πρώτων σταδίων μιας κινηματογραφικής παραγωγής. Δυστυχώς, στον σύγχρονο κινηματογράφο και ειδικά στη χώρα μας, η οπτικοποίηση του σεναρίου ξεκινά να παίρνει σάρκα και οστά χωρίς καμία προεργασία».

Στη συνέχεια, ο κ. Ανανιάδης εξήγησε στο κοινό σε τι ακριβώς συνίσταται αυτό που οι animators αποκαλούν layout, καθώς και τον καίριο ρόλο που επιτελεί αυτό το στάδιο στη διαδικασία σχεδιασμού μιας animation ταινίας. «To layout είναι αυτό που διαμορφώνει τον χώρο στον οποίο θα τοποθετηθούν αργότερα οι χαρακτήρες. Πολύ συχνά, ένα μεγάλο ποσοστό του layout δεν αποτυπώνεται στην οθόνη, αλλά λειτουργεί ως βάση για το τελικό φόντο στο οποίο θα εμφανίζονται οι χαρακτήρες. Μια πρόδρομη μορφή αυτού που ονομάζουμε σήμερα layout συναντάται στην Αναγέννηση, στα πρόχειρα σκίτσα όλων των μεγάλων ζωγράφων -παρεμπιπτόντως, είμαι βέβαιος ότι αν ζούσε σήμερα ο Ντα Βίντσι θα είχε στραφεί στο animation. Για να συνειδητοποιήσετε τη σημασία των όσων σας αναφέρω για το storyboard και το layout, αναλογιστείτε πως σε κάθε ακριβή animation παραγωγή, τουλάχιστον το ένα τρίτο του προϋπολογισμού διοχετεύεται σε αυτά τα προπαρασκευαστικά στάδια», ανέφερε σχετικά.

Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τις επιρροές του, ο Ιορδάνης Ανανιάδης δήλωσε αμετανόητος λάτρης του κλασικού κινουμένου σχεδίου, το οποίο τον επηρέασε και τον διαμόρφωσε ως καλλιτέχνη. «Μεγάλωσα με τις ταινίες του Ουόλτ Ντίσνεϊ, θυμάμαι μάλιστα ότι είχα δει τρεις φορές τον Πίτερ Παν, ως παιδάκι, στον κινηματογράφο Παλλάς, εδώ στη Θεσσαλονίκη, και με έψαχναν οι γονείς μου. Οφείλω, επίσης, να πω ότι είμαι τρομερά διστακτικός απέναντι στο 3D animation, το οποίο προσφέρει μεν πολλές δυνατότητες, αλλά οδηγεί πολλούς σκηνοθέτες στη ψευδαίσθηση ότι μπορούν να πετύχουν το οτιδήποτε μόνο με τη χρήση του υπολογιστή, χωρίς να εμβαθύνουν στην ουσία και τα καταστατικά στοιχεία του animation”, επεσήμανε.

Be the first to comment!
 
Leave a reply »