Συναυλίες
1789 views 0 comments

Γιάννης Γιαγουρτάς, Αλεξανδρουπολίτης κιθαρίστας που διαπρέπει στο εξωτερικό : « Με τη μουσική μ’ ενδιαφέρει να συγκινώ και να εμπνέω τους ανθρώπους»

by on Φεβρουάριος 15, 2014
 

Στον ΒΑΣΙΛΗ ΚΑΡΓΑ

Είναι ένας ακόμα έλληνας μουσικός που ζει και διαπρέπει εκτός συνόρων, ένας καλλιτέχνης της Μουσικής Ελλάδας της Διασποράς, που κάνει διεθνή καριέρα.

Ο λόγος για τον ταλαντούχο καλλιτέχνη της κλασικής κιθάρας  Γιάννη Γιαγουρτά από την Αλεξανδρούπολη, που  ζει μόνιμα στη Χάγη,  «ένας ευαίσθητος και θαυμάσιος ερμηνευτής», που  έχει βραβευτεί σε διεθνείς μουσικούς διαγωνισμούς κι έχει δώσει ρεσιτάλ σε γνωστά Φεστιβάλ κλασικής κιθάρας και αίθουσες συναυλιών σε πολλές χώρες. Με άρτια κιθαριστική τεχνική, έχει αποσπάσει επαινετικές κριτικές, ενώ έχει συνεργαστεί με σημαντικούς  έλληνες και ξένους καλλιτέχνες , όπως ο Νίκος Μαμαγκάκης και ο Θεόδωρος Αντωνίου.

Ο Γιάννης Γιαγουρτάς μίλησε στην ArtPress για τους έλληνες μουσικούς που φεύγουν στο εξωτερικό,  για τις μουσικές του αναζητήσεις και τις πηγές της έμπνευσης τους, για τους σημαντικούς σταθμούς της καλλιτεχνικής του πορείας, για τις συνεργασίες που του άνοιξαν δρόμους, για τον οικουμενικό και διαχρονικό ρόλο της τέχνης και για την Αλεξανδρούπολη που του λείπει.

 Ζεις μόνιμα στην Χάγη. Τι είναι αυτό που σε οδήγησε να εγκαταλείψεις τη χώρα σου;

Από την Ελλάδα έφυγα το 2009, στην αρχή περίπου της οικονομικής κρίσης, αφού πρώτα ολοκλήρωσα τις πανεπιστημιακές και μουσικές σπουδές μου και εκπλήρωσα τις στρατιωτικές υποχρεώσεις μου, για να συνεχίσω τις μεταπτυχιακές σπουδές μου στην μουσική, εφόσον βέβαια δεν υπήρχαν αντίστοιχες στην Ελλάδα, και να βρω περισσότερες ευκαιρίες για να μπορέσω να αναδείξω την δουλειά μου. Αρχικά πραγματοποίησα ένα μεταπτυχιακό στο DIT College of Music and Drama στο Δουβλίνο (Master of Music in Performance) ολοκληρώνοντάς το με ύψιστη διάκριση και στην συνέχεια βρέθηκα στην Χάγη για να πραγματοποιήσω άλλο ένα μεταπτυχιακό στην κιθάρα στο Βασιλικό Ωδείο, τελειώνοντάς το με την μεγαλύτερη βαθμολογία εκείνης της χρονιάς αποφοίτων. Παρ’όλα αυτά, δεν νιώθω ότι εγκατέλειψα την χώρα μου, καθώς πέρα από την επιλογή μου να ερμηνεύω έργα Ελλήνων συνθετών στις περισσότερές μου εμφανίσεις, πηγαινοέρχομαι συχνά στην Ελλάδα είτε για συναυλίες είτε για διακοπές.

γιαγουρτας

Πως νοιώθεις ως καλλιτέχνης της Μουσικής Ελλάδας της Διασποράς;

Περισσότερο νιώθω ως πολίτης του κόσμου. Είμαι περήφανος, ανθρωποκεντρικός, συναισθηματικός, ελεύθερος να λαμβάνω, να επεξεργάζομαι, ν’αξιολογώ και ν’αφομοιώνω την οποιαδήποτε καινούρια γνώση και πληροφορία και σκεπτικιστής.

Γνωρίζεις άλλους έλληνες μουσικούς που ζουν στο εξωτερικό;

Βεβαίως, οι περισσότεροι φύγανε και αυτοί με την σειρά τους από την Ελλάδα για σπουδές και να ακολουθήσουν το δικό τους όνειρό, ενώ στην συνέχεια παραμείνανε στο εξωτερικό ο καθένας για τους λόγους του, είτε προσωπικούς είτε επαγγελματικούς, είτε και τα δύο.

Πόσο εύκολο είναι να κάνει ένας έλληνας μουσικός καριέρα στο εξωτερικό;

Δυστυχώς, δε μπορώ να απαντήσω για όλους τους Έλληνες. Αυτό όμως που μπορώ να σας πω από την μέχρι τώρα πορεία μου είναι ότι για να κάνεις καριέρα στην μουσική, πέρα από το ταλέντο, τη σκληρή δουλειά, την πίστη, την αφοσίωση και την πειθαρχία χρειάζεται υπομονή, επιμονή, κουράγιο, υποστήριξη από το περιβάλλον σου, όραμα,  φιλοδοξία, μεθοδικότητα, προγραμματισμός, γνωριμίες, αυτοπεποίθηση, χρήματα, πάθος, εμπειρία και τύχη.

Για ποιο λόγο πολλοί αξιόλογοι έλληνες μουσικοί φεύγουν στο εξωτερικό; Έχουν μεγαλύτερες ευκαιρίες για επαγγελματική σταδιοδρομία;

Σίγουρα υπάρχουν καλύτερες υποδομές, οργάνωση, περισσότερες ευκαιρίες αλλά και το πλεονέκτημα να ζει κάποιος μέσα στο διεθνές μουσικό περιβάλλον.

Τι αναζητάς  με τη μουσική σου;

Αρχικά, αυτό που μ’ενδιαφέρει είναι να συγκινώ το κοινό, αυτό που οι Ισπανοί αποκαλούν duende.  Από κει και πέρα βέβαια μου αρέσει να εμπνέω ολοένα και περισσότερους ανθρώπους, κυρίως νέους, να παρακολουθούν τόσο τις δικές μου συναυλίες με την κλασική κιθάρα  όσο βέβαια  και άλλες συναυλίες κλασικής μουσικής.

Ποια είναι η βασική πηγή της έμπνευσή σου;

Η βασική πηγή της έμπνευσής μου είναι η ζωή, ο θάνατος, ο έρωτας, η αγάπη, ο αποχωρισμός, η θλίψη, η μελαγχολία, ο θυμός, η απογοήτευση, η μοναξιά, η απομόνωση, η ένταση, η χαλάρωση, η ονειροπόληση, η χαρά, η ηρεμία και η ευτυχία. Επίσης και η πόλη της Χάγης, οι άνθρωποι της, οι ήχοι , η διασκέδαση, η τέχνη γενικότερα, οι γεύσεις, η φύση, η θάλασσα, τα πουλιά, όπως και τα ταξίδια, οι συναυλίες, οι επαγγελματικές συζητήσεις, η διδασκαλία και η τεχνολογία. Κάποιες φορές όμως η πηγή της έμπνευσής μου είναι απλά ανεξήγητη..

γιαγουρτας 2

Είσαι από τους συνθέτες που περιορίζονται σε ένα μόνο είδος έργων ή σου αρέσει να πειραματίζεσαι;

Θα ήθελα να τονίσω, ότι παρόλο που πειραματίζομαι κατά καιρούς με δικά μουθέματα και αρμονίες δεν είμαι συνθέτης, αλλά επαγγελματίας κιθαριστής. Ως ερμηνευτής σίγουρα εξειδικεύομαι κατά περιόδους σε ένα είδος έργων πχσύγχρονη μουσική, ελληνική ή ισπανική μουσική για κιθάρα αλλά ο πειραματισμός είναι απαραίτητο στοιχείο της δημιουργικής δραστηριότητάς μου.

 Ποιους θεωρείς πιο σημαντικούς σταθμούς στην καλλιτεχνική πορεία σου;

Σίγουρα οι δάσκαλοί μου (Δ. Σβυντρίδης, Ε. Ασημακόπουλος, O. Ghiglia, J. Feeley και Ζ.Dukic) που μου δώσαν όλες τις γνώσεις τους, οι συνεργασίες μου με σπουδαίους κατασκευαστές κιθάρας ( Π. Γύπας και O. Vowinkel), η συνεργασία μου με τον χορηγό μου (Savarez), οι βραβεύσεις στις σπουδές μου και μουσικούς διαγωνισμούς, συναυλίες σε σημαντικούς συναυλιακούς χώρους, τηλεοράσεις και ραδιόφωνα, συνθέτες που συνεργάστηκα και που συνεχίζω ακόμα τις συνεργασίες μου όπως Θ.Αντωνίου, Κ. Γρηγορέας, Γ. Κουμεντάκης, Α. Ourkouzounov, P. Kerkelov και ο αείμνηστος Ν. Μαμαγκάκης.

Ποιες από τις συνεργασίες σου με ξένους καλλιτέχνες, θεωρείς ως σημαντικότερες; Που σου άνοιξαν δρόμους; Ποια είναι τα επόμενά σου σχέδια?

Η συνεργασία μου με την Σέρβα κιθαρίστρια Sabrina Vlaskalic μου άνοιξε κάποιους δρόμους στην αρχή όπως και η συνεργασία μου με την Ολλανδέζα mezzo-soprano Veronique van der Meijden σε ένα πρόγραμμα για σόλο κιθάρα και για κιθάρα-φωνή. Τους επόμενους μήνες βέβαια έχω προγραμματισμένες σόλο εμφανίσεις σε Αυστρία, Ελλάδα, Γερμανία ενώ βρίσκεται και σε ανάπτυξη ένα μεγάλο project, που θα προτιμούσα να μη πω περισσότερα γι’αυτό αυτή τη στιγμή.

Ποια είναι η μεγαλύτερη ικανοποίηση για έναν μουσικό;

Αρχικά είναι η ίδια η μουσική. Στη συνέχεια είναι η βαθειά ικανοποίηση του να λαμβάνεις το ζεστό χειροκρότημα του κοινού, η αναγνωρισιμότητα, αλλά και η χαρά να κερδίζεις χρήματα κάνοντας αυτό που αγαπάς.

Ποιος είναι ο αγαπημένος σου συνθέτης κλασικής μουσικής;

Αγαπημένος μου συνθέτης είναι ο J.S.Bach.

Ποιος είναι ο ρόλος της τέχνης στην εποχή μας;

Πιστεύω ότι ο ρόλος της τέχνης στις ζωές μας είναι εξαιρετικά σημαντικός, διαχρονικός και οικουμενικός. Η τέχνη καλλιεργεί την αισθητική των ανθρώπων, οξύνει το πνεύμα και τα ένστικτά τους, λειτουργεί κατά κάποιο τρόπο ως αντιστάθμισμα στην προπαγάνδα της πολιτικής, οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής υποκουλτούρας.

Νοσταλγείς τον Έβρο, τι μνήμες, εικόνες  κρατάς από την Αλεξανδρούπολη;

Ναι μου λείπει. Άλλωστε η οικογένειά μου βρίσκεται στην Αλεξανδρούπολη. Σίγουρα θυμάμαι τα μαθητικά μου χρόνια, τις πρώτες μου εμφανίσεις στο κοινό της πόλης, όπως φυσικά και τις ατέλειωτες μάχες στο φιλέ του βόλεϊ ! (γέλια)

-Σκέφτεσαι να επιστρέψεις στην Ελλάδα;

Όχι, κάτω από τις παρούσες συνθήκες.

γιαγουρτας 4

Βιογραφικό:

Ο Γιάννης Γιαγουρτάς γεννήθηκε στην Αλεξανδρούπολη το 1981. Ξεκίνησε τις μουσικές του σπουδές στο Δημοτικό Ωδείο Αλεξανδρουπόλεως στην τάξη του κιθαρίστα και συνθέτη Δ. Σβυντρίδη.  Συνέχισε τις σπουδές του στην κιθάρα στο Δημοτικό Ωδείο Θεσσαλονίκης με καθηγητή τον Ευάγγελο Ασημακόπουλο. Ολοκλήρωσε τις μουσικές του σπουδές στην Ελλάδα, παίρνοντας το Δίπλωμα του από το Ωδείο Αthenaeum δίπλα στον ίδιο  καθηγητή, με την ανώτερη τιμητική διάκριση( Άριστα παμψηφεί, Ά Βραβείο και Χρυσό Μετάλιο). Παράλληλα με τις μουσικές του σπουδές πήρε και το πτυχίο του τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

Συνέχισε τις σπουδές του στην μουσική με τον διάσημο Ιταλό καθηγητή Oscar Ghiglia για τρία χρόνια. Το 2008 έγινε μάλιστα δεκτός με υποτροφία να παρακολουθήσει μαθήματα στην τάξη του Ιταλού δασκάλου στην Academia Chigiana της Σιένας στην Ιταλία. Το 2009 συνέχισε τις μεταπτυχιακές του σπουδές ( Master of Music in Performance) στην τάξη του John Feeley στο DIT College of Music and Drama στο Δουβλίνο όπου και τις ολοκλήρωσε με ύψιστη διάκριση. Τον Ιούνιο του 2011 έγινε επίσης δεκτός να συνεχίσει τις σπουδές του στην κιθάρα πραγματοποιώντας ένα δεύτερο μεταπτυχιακό στο Royal Conservatory της Χάγης με καθηγητή τον Ζoran Dukic και τις ολοκλήρωσε το 2013 με την μεγαλύτερη βαθμολογία εκείνης της χρονιάς αποφοίτων.

Έχει λάβει ενεργά μέρος σε Master-Classes σπουδαίων καλλιτεχνών όπως Roland Dyens, David Russell, Vladimir Mikulka, Gary Ryan, Carlo Marchione, Nikita Koshkin, Ricardo Gallen, Andrew York, Martha Masters, Alexander Swete και Sir Richard Rodney Bennett. Επίσης έχει παρακολουθήσει εκτεταμένα σεμινάρια ερμηνείας παλαιάς μουσικής με τον Παναγιώτη Αδάμ και τον Δημήτρη Ιωάννου.

Έχει δώσει ρεσιτάλ σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, Ιταλίας, Γερμανίας, Κύπρου, Σερβίας, Ιρλανδίας και Ολλανδίας σε γνωστά Φεστιβάλ κλασικής κιθάρας και αίθουσες συναυλιών. Έχει εμφανιστεί επίσης ως σολίστ με την ορχήστρα του Δημοτικού Ωδείου της Θεσσαλονίκης στην Αίθουσα Τελετών του ΑΠΘ. Το 2002 πήρε το Ά βραβείο στον πρώτο διαγωνισμό για νέους Έλληνες κιθαρίστες στην Βέροια, αφιερωμένο στον κιθαριστή Δ. Φάμπα.

Το 2008 προσεκλήθη να ηχογραφήσει για την Ελληνική τηλεόραση πάνω σε ένα ντοκιμαντέρ για την ζωή και το έργο του κατασκευαστή Παύλου Γύπα ενώ το 2011 ηχογράφησε ζωντανά  για την Ολλανδική τηλεόραση (Bravanl).

Έχει δουλέψει στενά με δύο από τους μεγαλύτερους Έλληνες συνθέτες τον Νίκο Μαμαγκάκη και τον Θ. Αντωνίου. Υπήρξε μάλιστα και η αφορμή ώστε ο Θ. Αντωνίου να γράψει το δεύτερο του κοντσέρτο για κιθάρα και κουαρτέτο εγχόρδων. Η πρεμιέρα του συγκεκριμένου έργου έγινε τον Μάρτιο του 2013 στο ετήσιο Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου στο Royal Conservatory της Χάγης.

Το 2010 πήρε το Ά Βραβείο σε Διεθνή διαγωνισμό δεξιοτεχνίας στο Δουβλίνο ανάμεσα σε όλα τα μουσικά όργανα ενώ υπήρξε φιναλίστ στον Διεθνή διαγωνισμό κιθάρας στο Βερολίνο (2010) και στον 2ο Παγκόσμιο Διαγωνισμό Κιθάρας στο Novi Sad της Σερβίας (2011).

Σήμερα  ζει μόνιμα στη Χάγη από όπου και δραστηριοποιείται δίνοντας ρεσιτάλ, Master-Classes και διαλέξεις σε διάφορες πόλεις της Ευρώπης. Ειδικεύεται σε σεμινάρια ερμηνείας ελληνικής και ισπανικής μουσικής για κιθάρα. Δίνει διαλέξεις με θέματα την «Χρήση παραδοσιακών στοιχείων της Αργεντινής στην Σονάτα αρ.47 του A. Ginastera» και την «Μουσική για κιθάρα του Θ. Αντωνίου». Παραχωρεί ιδιαίτερα μαθήματα ατομικά και σε group σπουδαστών από διάφορες χώρες όπως Ινδία, Ναμίμπια, Ελλάδα, Ολλανδία με σκοπό την βελτίωση τους σε τεχνικά και ερμηνευτικά ζητήματα της τέχνης της κιθάρας.

Διευθύνσεις για τις μουσικές:

– «Μια από τις καλύτερες στιγμές στην καριέρα μου ήταν και η ζωντανή μου ηχογράφηση για το Ολλανδικό τηλεοπτικό κανάλι κλασικής μουσικής Bravanl και το Gitaarsalon στο Εnkhuizen, ερμηνέυοντας έργα των K. Τζωρτζινάκη, Μ. Θεοδωράκη, J. Rodrigo και J. S. Bach. H ζωντανή μου συναυλία τώρα διαθέσιμη και στο youtube.»

http://www.youtube.com/watch?v=3-pUY6U4LLQ

– «Ένα από τα σημαντικότερα και δυσκολότερα σύγχρονα έργα που έχω ερμηνεύσει στην κιθάρα είναι το Κοντσέρτο για Κιθάρα και κουιντέτο εγχόρδων, έργο γραμμένο για μένα από τον Πρόεδρο των Ελλήνων Συνθετών και Ομότιμο καθηγητή του Πανεπιστημίου της Βοστώνης Θ. Αντωνίου. Παρακάτω μπορείτε ν’ακούσετε τα τρία μέρη από το συγκεκριμένο κοντσέρτο. Η πρεμιέρα δόθηκε περίπου πριν ένα χρόνο στο ετήσιο Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου που διοργανώνεται από το Βασιλικό Ωδείο της Χάγης».

http://www.youtube.com/watch?v=ZGj-LhCT1m0

http://www.youtube.com/watch?v=YF4KSpP2V78

http://www.youtube.com/watch?v=xoa-G5D8_zA

– «Ένα από τα αγαπημένα μου κομμάτια στην κιθάρα είναι και το Zapateado του Ισπανού συνθέτη J. Rodrigo. Η συγκεκριμένη εκτέλεση είναι ηχογραφημένη ζωντανά από το Δουβλίνο. Ελπίζω να το απολαύσετε και να ταξιδέψετε και εσείς μαζί με τους ήχους της κλασικής κιθάρας.»

http://www.youtube.com/watch?v=Bie6tx87iyQ

Σύνδεσμοι:

www.yiannisgiagourtas.com
https://www.linkedin.com/pub/yiannis-giagourtas/1a/921/a33
https://soundcloud.com/www-yiannisgiagourtas-com
https://www.facebook.com/pages/Yiannis-Giagourtas/185540587478
https://twitter.com/YGiagourtas
http://www.youtube.com/yansga

Μετάφραση της συνέντευξης με τον Γιάννη Γιαγουρτά στ’ αγγλικά

-You live permanently in The Hague. What made you want to leave your country?

Hello Mr. Kargas, Ms. Papadopoulou. I left Greece in 2009, approximately when the financial crisis hit the country, after first completing my academic and musical studies and fulfilling my military obligations, in order to pursue my musical studies, since there was no equivalent degree in Greece, and also in order to find opportunities to show my work. At first I completed my Masters studies at the DIT College of Music and Drama in Dublin (Master of Music in Performance) with highest honors, and then I found myself in The Hague. I wanted to acquire a second Masters degree in guitar studies from the Royal Auditorium, which I did with the highest honors between the alumni of my academic school year. Nevertheless, I do not feel as if I have abandoned my country. Apart from my decision to perform the works of great Greek composers in most of my shows, I come back and forth very often, to perform or to go on holiday.

-How do you feel as a Greek Music Artist living abroad?

I feel more as a citizen of the world. I’m proud, people-oriented, emotional, free to receive, to comprehend, to evaluate and to acquire any new knowledge, information and thought.

-Do you know any other Greek musicians living abroad?

Of course, most of them left Greece in their turn in order to study and pursue their own dreams, and then everyone decided to stay abroad for reasons either personal or professional, or both.

-How easy it is to make a career abroad as a Greek musician?

Unfortunately, I cannot answer for all Greeks. But what I can tell from my experience so far is that, in order to build a career in music and apart from your talent, the hard work, the faith, the devotion and the discipline, it also takes patience, perseverance, courage, support from your close environment, vision, ambition, method, planning, relationships, self-confidence, money, passion, experience and luck.

-Why so many notable Greek musicians move abroad? Do they have greater career opportunities there?

Surely there are better infrastructures, organization and various opportunities, but you also have the advantage to live in the midst of the international musical environment.

-What are you looking for with your music?

What initially interests me is to move the public, what the Spaniards called “duende”. From then of course, I like to inspire more and more people and especially the younger crowds, to attend both my own classical guitar concerts, but also other classical music concerts.

-What is the basic source of your inspiration?

The main source of my inspiration is life, death, love, separation, sadness, melancholy, anger, frustration, loneliness, isolation, intensity, relaxation, daydreaming, joy, tranquility and happiness. Also the city of The Hague, its people, sounds, fun, art in general, the flavors, the nature, the sea, the birds, as well as travels, concerts, professional discussions, teaching and technology. But sometimes the source of my inspiration is simply inexplicable.

-Are you one of the composers who are limited to a single type of projects or do you like to experiment?

I would like to point out that, although I occasionally enjoy experimenting with my own themes and harmonies, I am not a composer, but a professional guitarist. Surely as a performer I am at times specialized to a specific kind of works, such as contemporary music, Greek or Spanish music for guitar, but experimentation is an essential element of my creative activity.

-Which ones do you consider as the most important moments of your artistic career?

Definitely studying under my teachers (D. Sbyntridis, E. Asimakopoulos, O. Ghiglia, J. Feeley and Z. Dukic) who passed their knowledge on to me, my collaborations with the great guitar makers (P. Gypas and O. Vowinkel), my partnership with my sponsor (Savarez), the awards on my studies and music competitions, my concerts in major venues, the television and the radio, the composers who have worked with me and who still continue our collaboration, such as Th. Antoniou, K. Grigoreas, G. Koumendakis, A. Ourkouzounov, P. Kerkelov and the late N. Mamagakis.

-Which one of your collaborations with foreign artists do you consider as the most important? Which ones helped you forward your career? What are your next plans?

My cooperation with the Serb guitar player Sabrina Vlaskalic paved the road at the beginning, such as my collaboration with the Dutch mezzo-soprano Veronique van der Meijden at a program for solo guitar and guitar-voice. Of course, I have scheduled in the following months several solo appearances in Austria, Germany and Greece, and I am also developing a large project, which I would prefer not to reveal at this time.

-What is the greatest satisfaction for a musician?

Initially it is the music itself. Then it’s the deep satisfaction of receiving the warm applause of the audience, the recognition, but also the joy of earning money by doing what you love.

-Who is your favorite composer of classical music?

My favorite composer is J. S. Bach.

-What is the role of art in our time?

I agree that the role of art in our lives is extremely important, historical and ecumenical. Art cultivates people’s aesthetics, sharpens the mind and their instincts, it somehow works as a counterweight to the propaganda of the political, economic, social and cultural subculture.

-Do you miss Evros and what memories do you keep from Alexandroupoli?

Yes, I do miss it. After all, my family is in Alexandroupoli. Certainly I remember my student years, my first appearances in front of the city public, as of course and the endless battles beneath the volleyball net! (laughs)

-Do you think of moving back to Greece?

Not under the present circumstances.

 

Be the first to comment!
 
Leave a reply »