268 views 0 comments

«Αντεστραμμένα Κοσμοείδωλα. Δικαστικό δράμα, μελόδραμα, ερωτικός κινηματογράφος (1966-1974). Μια πολιτισμική ανάγνωση.»

by on Φεβρουάριος 6, 2018
 

Μία πολιτισμική ανάγνωση του ελληνικού εμπορικού κινηματογράφου της δεκαετίας του 1960 που ανιχνεύει με την αξιοποίηση ποικίλων εργαλείων από τις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες τον τρόπο με τον οποίο συστήνεται μία κινηματογραφική προσέγγιση της πραγματικότητας, αποτελεί το βιβλίο της Ορσαλίας – Ελένης Κασσαβέτη «Αντεστραμμένα Κοσμοείδωλα. Δικαστικό δράμα, μελόδραμα, ερωτικός κινηματογράφος (1966-1974). Μια πολιτισμική ανάγνωση.» που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Επίκεντρο» και θα παρουσιασθεί στην Αθήνα.
Η κοινωνική σύνθεση του κινηματογραφικού κοινού της εποχής σε συνδυασμό με την πολιτική κατάσταση της περιόδου διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο στην καθιέρωση της κωμωδίας και του μελοδράματος ως των δύο επικρατέστερων κινηματογραφικών ειδών. Ασφαλώς, η σπουδαιότητά τους έγκειται όχι μόνο στη δυνατότητα του κινηματογράφου να ψυχαγωγεί τον πληθυσμό της Αθήνας και της περιφέρειας, αλλά και στην «κατευναστική» λειτουργία αυτών των ειδών: με τις διαπλοκές και τις παρεξηγήσεις που διαδραματίζονταν στη μεγάλη οθόνη, το κοινό απελευθερωνόταν περιστασιακά από τις καθημερινές του έγνοιες. Η βιοτεχνική κινηματογραφική παραγωγή εκείνης της περιόδου πρότεινε διά μέσου των δημοφιλών ειδών της μία σειρά από ρεαλιστικές κατασκευές, στοχεύοντας στην ψυχαγωγία ενός κοινού που αναζητούσε την παρηγοριά κι «ένα κομμάτι ζωής» στη μεγάλη οθόνη.
Από τα μέσα της συγκεκριμένης περιόδου, ο δικαστικός κύκλος, όπως παγιώθηκε από τον σεναριογράφο και σκηνοθέτη Νίκο Φώσκολο, το γεωμετρικό μελόδραμα ως ένα «κινούμενο φωτο-ρομάντσο» και η μαλακή ερωτική ταινία της δεκαετίας του 1970 με την κοσμοπολίτικη αισθητική της παρήγαγαν μία σειρά από «αντεστραμμένα κοσμοείδωλα» διά μέσου της ηθικολογίας και συντηρητικών discourses ανέλαβαν να αναπαραστήσουν και να ερμηνεύσουν έναν κόσμο που φαινόταν ότι άλλαζε αργά αλλά σταθερά, παρουσιάζοντας μία εκδοχή του, όπου η ηθική και νομική τάξη πάντα αποκαθίστανται.
Βιογραφικό:
Η Ορσαλία-Ελένη Κασσαβέτη γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε ελληνική φιλολογία στη Φιλοσοφική Αθηνών και πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στις Πολιτισμικές Σπουδές (ΕΚΠΑ-ΕΜΜΕ) και στη Λαογραφία και Πολιτισμό (ΕΚΠΑ –ΠΤΔΕ). Στο τμήμα ΕΜΜΕ εκπόνησε τη διδακτορική διατριβή της στα επιστημονικά πεδία της κινηματογραφικής θεωρίας, της Κοινωνιολογίας και των Πολιτισμικών Σπουδών. Το συγγραφικό της έργο περιλαμβάνει τη μονογραφία Η ελληνική βιντεοταινία (1985-1990). Έχει πραγματοποιήσει μεταδιδακτορική έρευνα στο ΑΠΘ ως πανεπιστημιακή υπότροφος, ενώ αυτή τη στιγμή εκπονεί μεταδιδακτορική μελέτη στο Πανεπιστήμιο Πατρών.
INFO:
Παρουσίαση του βιβλίου της Ορσαλίας – Ελένης Κασσαβέτη :
«Αντεστραμμένα Κοσμοείδωλα. Δικαστικό δράμα, μελόδραμα, ερωτικός κινηματογράφος (1966-1974). Μια πολιτισμική ανάγνωση.»
Polis Art Cafe
(Πεσμαζόγλου 5, Αθήνα)
Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου 2018, στις 18:30.
Με τη συγγραφέα συζητούν για το βιβλίο οι:
Βασίλης Βαμβακάς, επίκ. καθηγητής τμ. Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε.
Ηλίας Κανέλλης, δημοσιογράφος, εκδότης The books’ journal
Αφροδίτη Νικολαΐδου, ιστορικός κινηματογράφου, διδάσκουσα ΕΑΠ, μτδρ. ερευνήτρια, Πάντειο Πανεπιστήμιο
Τη συζήτηση θα συντονίσει ο Πέτρος Παπασαραντόπουλος.

Be the first to comment!
 
Leave a reply »