ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
749 views 0 comments

Ιωάννης Μητράκας, ο νέοβυζαντινός: Αναδρομική έκθεση του Θρακιώτη ζωγράφου στο Μουσείο Μπενάκη

by on Μάρτιος 16, 2016
Details
 
Editor Rating
Total Score

Hover To Rate
User Rating
User Score

You have rated this

 

Σειρά Μάνες: Μάνα θεά προστάτιδα της Φύσης (Ποίηση: 2007 χρώματα αυγού σε καμβά 112×81,5 εκ.)

Aναδρομική έκθεση του Θρακιώτη Ιωάννη Μητράκα, σύγχρονου, αυτοδίδακτου ζωγράφου με πρωτότυπο προσωπικό ύφος, που κινείται ανάμεσα στη βυζαντινή και νεοελληνική παράδοση, τη ρωσική τέχνη, την ελληνική ιστορία και μυθολογία, αλλά και τη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα, παρουσιάζει το Μουσείο Μπενάκη.

Πάνω από 85 έργα σύγχρονης θρησκευτικής και κοσμικής ζωγραφικής, με ποικίλα ευρηματικά αλληγορικά θέματα και διακοσμητικά μοτίβα,  εκτίθενται δίπλα στα έργα της Βυζαντινής και μεταβυζαντινής Συλλογής του Μουσείου Μπενάκη, ανοίγοντας ένα ζωντανό και γόνιμο διάλογο για τη διαχρονικότητα της Βυζαντινής και μεταβυζαντινής ζωγραφικής, και την εξέλιξη της νέο-βυζαντινής τέχνης.

O Μητράκας μεταπλάθει τις ποικίλες και διαφορετικές καταβολές και επιρροές του, σε έναν επίκαιρο εικαστικό λόγο, καθρέπτη του σύγχρονου παγκοσμιοποιημένου και πολυμερισμένου κόσμου μας.

953348_Pic_03

Ορφέας ο μέγας μύστης σαλιγκοκαβαλάρης (Ποίηση: 2010 χρώματα αυγού σε καμβά 263×138 εκ.).

Την επιμέλεια της έκθεσης έχει αναλάβει ο Ιωάννης Κολοκοτρώνης, Αναπλ. Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης , ο οποίος  σημειώνει για τον Γιάννη Μητράκα και το έργο του:

«Ογδόντα πέντε έργα του Ιωάννη Μητράκα παρουσιάζονται για πρώτη φορά στις αίθουσες του Μουσείου Μπενάκη, σε μια έκθεση, όπου το παρόν αναμετριέται με την Ιστορία, τα πινέλα του Μητράκα διασταυρώνονται με τον χρωστήρα του Άγγελου, του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, των Λαμπάρδων, του Κωνσταντίνου Τζάνε και του Θεόδωρου Πουλάκη και πολλών ανωνύμων βυζαντινών και μεταβυζαντινών «πιτόρων» και τεχνιτών που γεφύρωσαν το πέρασμα από τον Ελληνισμό της αρχαιότητας στο νεότερο Ελληνισμό.

Ο Μητράκας γεννήθηκε το 1936, στον Προβατώνα Έβρου από πρόσφυγες γονείς της Ανατολικής Ρωμυλίας και πρωτοεμφανίστηκε στον εικαστικό χώρο το 1970 εκθέτοντας τους Λιγνιτωρύχους, στο «Πρακτορείο Πνευματικής Συνεργασίας» του καβαφιστή Μάριου Βαϊάνου.

Ξεκίνησε ως αυτοδίδακτος ζωγράφος με έρεισμα τη βυζαντινή τέχνη και σε μισό αιώνα αδιάλειπτης πορείας μας έδειξε έναν άλλο τρόπο νόησης και αισθητικής διατύπωσης: να μην περιγράφουμε τα συναισθήματα φωτογραφικά αλλά να τα αποδίδουμε ποιητικά.

Τα έργα του υπάρχουν στο χώρο, σ’ έναν ανοιχτό διάλογο μορφών, θεματογραφίας, αισθητικής και περιεχομένου, ώστε να είναι εμφανής η λεπτή ισορροπία εντυπώσεων, ανάμεσα στη βυζαντινή στερεότητα και τις αιωρούμενες ζωγραφιές του καλλιτέχνη, ανάμεσα στην κατασταλαγμένη ιστορία και το αενάως διαμορφούμενο παρόν.

mitrakas

Σειρά Λιγνιτωρύχων: Ο θάνατος του λιγνιτωρύχου (Ποίηση: 2014 χρώματα αυγού σε καμβά 125×62 εκ.)

Από τη βυζαντινή τέχνη, αρχικά υιοθέτησε την τεχνική της αυγοτέμπερας, τη σημασιολογική προοπτική, τη σχηματοποίηση του χώρου και το πλάσιμο των μορφών. Αυτή η πρωτόλεια τεχνική, του επέτρεψε αρχικά να ζωγραφίσει το σεβασμό του προς τον καθημερινό μόχθο των λιγνιτωρύχων του Αλιβερίου Ευβοίας, όπου είχε εγκατασταθεί από το 1965, πριν διορισθεί το 1967 μετά από διαγωνισμό, ως κοινωνικός λειτουργός της ΔΕΗ.

Κι επειδή ο σεβασμός στην παράδοση και τη θρησκεία των λαϊκών ανθρώπων χαρακτηρίζει περισσότερο τους ακρίτες των συνόρων μας, στα μάτια του, οι λιγνιτωρύχοι αγιοποιήθηκαν.

Στην πορεία, η βαθιά γνώση για τη λαϊκή τέχνη και τη Θρακική παράδοση, το ενδιαφέρον για την Επιστήμη, ο θαυμασμός για την κληρονομιά του Ελληνισμού και η αγάπη για τον άνθρωπο και ιδίως τα συναισθήματα της προσφυγιάς, του επέτρεψαν να ξανοιχτεί και σε άλλες θεματογραφίες δημιουργώντας ένα προσωπικό πάνθεο ιδεαλιστικών ηρώων, αγιοποιημένων εργατών και πνευματικών μορφών της επιστήμης και της ελληνικής παράδοσης.

Οι ήρωές του: αγιοποιημένοι λιγνιτωρύχοι, λαϊκοί άνθρωποι, αυτοκράτορες, παγανιστικοί θεοί ή άγιοι, μορφοποιημένες ιδέες και έννοιες είναι ενεργές φιλοσοφικές συνειδήσεις, ζωγραφισμένες με τέτοιο τρόπο, ώστε να δίνουν την εντύπωση, ότι ανήκουν σ’ έναν υπερρεαλιστικό κόσμο, όπου το όνειρο λειτουργεί υποσυνείδητα αποκαλύπτοντας τους μηχανισμούς διαχρονίας του Ελληνισμού.»

953349_Pic_04

Σειρά Αγιογραφία: Γέννηση (Ποίηση: 1999 χρώματα αυγού σε ξύλο ενδεδυμένο με ύφασμα μεταποιημένο σε καμβά, χρυσός 22 καρατίων 125×70 εκ.) 

Η έκθεση

«Ιωάννης Μητράκας, ο νεοβυζαντινός», αναδρομική

Μουσείο Μπενάκη: (κεντρικό κτήριο) Κουμπάρη 1, Αθήνα, τηλ. 210 3671000

Διαρκεί: ως 27/03

Be the first to comment!
 
Leave a reply »