Συναυλίες
1103 views 0 comments

Ο μαέστρος της Καμεράτα, Γιώργος Πέτρου, δίνει τον ρυθμό στο Μέγαρο Μουσικής με το «Άξιον Εστί» του Μίκη Θεοδωράκη

by on Νοέμβριος 18, 2013
Details
 
Editor Rating
Total Score

Hover To Rate
User Rating
User Score

You have rated this

 

στον ΓΙΑΝΝΗ ΑΒΡΑΜΙΔΗ

Συνώνυμη μεγάλων ονομάτων, όπως αυτό του Δημήτρη Μητρόπουλου, η λέξη «μαέστρος» είναι ταυτισμένη με απρόσιτες προσωπικότητες και εσωστρεφείς χαρακτήρες μιας κάποιας ηλικίας. Τι συμβαίνει όμως αν είσαι νέος σε ηλικία, αγαπάς τη ροκ μουσική, εκπλήσσεις με τους μουσικούς συνδυασμούς χωρίς να γίνεσαι εκκεντρικός, λατρεύεις την τζαζ και διευθύνεις με επιτυχία τη «Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής»; Τότε σε λένε Γιώργο Πέτρου και κάνεις σπουδαία πράγματα. Ο Έλληνας μαέστρος με διεθνή αναγνώριση μιλάει με αφορμή το «Άξιον Εστί» του Μίκη Θεοδωράκη σε ποίηση του νομπελίστα Οδυσσέα Ελύτη, το οποίο παρουσιάζεται στο Μέγαρο Μουσικής στις 20 και 21 Νοεμβρίου.

«Το “Άξιον Εστί” είναι ένας ογκόλιθος της ελληνικής μουσικής. Η ποιήση του Οδυσσέα Ελύτη καλύπτει όλη την ιστορία του ελληνικού έθνους και μιλά για όλους τους Έλληνες, κάνοντάς μας να νιώθουμε πολλά σπουδαία πράγματα. Στη συναυλία θα προσπαθήσουμε να συνδέσουμε αυτό το μνημείο της ελληνικής τέχνης με ένα από τα πιο συγκλονιστικά συμφωνικά έργα του 20ού αιώνα, τη συγκινητική 14η Συμφωνία του Ντ. Σοστακόβιτς. Η επιλογή του συγκεκριμένου έργου δεν έγινε τυχαία. Και ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης θεωρεί πως υπάρχει μια επιδραστική σχέση ανάμεσα σε αυτές τις μουσικές. Πρόκειται για δύο κολοσσιαία έργα μελοποιημένης ποίησης, καθώς και η 14η Συμφωνία είναι πάνω σε σημαντικά κείμενα των F. G. Lorca, G. Apollinaire, W. Kuehelbecker και R. M. Rilke. Είναι ένα έργο που μιλά για τον θάνατο αλλά όχι με την εξευγενισμένη έννοια του θανάτου. Στόχος μας είναι να συνδέσουμε αρμονικά το συμφωνικό στοιχείο με τον ηλεκτρικό ήχο και τη λαϊκή ορχήστρα, τον λαϊκό τραγουδιστή με τον βαρύτονο, ενώ θα υπάρχουν και ελληνικοί υπέρτιτλοι, έτσι ώστε ο κόσμος να εκτιμήσει τι ακριβώς και πώς περιγράφει η μουσική τα διάφορα νοήματα των ποιητών».

petrou

Πού οφείλεται και πώς αισθάνεστε για την τόσο μεγάλη αναγνωρισιμότητα της Καμεράτα στο εξωτερικό;

Είμαστε πολύ περήφανοι. Όλο αυτό που βλέπετε οφείλεται σε εξαντλητικές ώρες εργασίας γιατί θέλουμε να είμαστε παντού. Να είμαστε κοντά στο κοινό, να παίζουμε στο εξωτερικό, να ηχογραφούμε. Βέβαια, αν και όλα αυτά έχουν μεγάλο κόστος σε ανθρώπινη ενέργεια, είναι ευτυχία να βρίσκεσαι ανάμεσα σε τέτοιους μουσικούς που έχουν κέφι να κάνουν αυτή την καλλιτεχνική ακροβασία. Κατά τη γνώμη μου η Καμεράτα αποτελεί πόλο έλξης των καλύτερων μουσικών στην Ελλάδα.

Θεωρείτε πως υπάρχει στην Ελλάδα το κατάλληλο οικονομικό πλαίσιο που να στηρίζει κρατικές και επαγγελματικές ορχήστρες;

Φυσικά και δεν υπάρχει πια. Η Καμεράτα δεν είναι ούτε κρατική ούτε κρατικοδίαιτη ορχήστρα. Μέχρι τώρα είχαμε την τύχη να έχουμε τη στήριξη αρκετών χορηγών, ενώ το ποσό που λαμβάνουμε από το κράτος δεν καλύπτει ούτε το 25% των πάγιων εξόδων. Ωστόσο, εγώ και οι μουσικοί μου δεσμευόμαστε να μην αφήσουμε την Καμεράτα να κινδυνεύσει, γιατί είναι ένας φορεάς που αν λείψει θα αφήσει πολύ μεγάλο κενό.

Ποιες είναι οι σχέσεις ενός διευθυντή ορχήστρας με τους μουσικούς που την αποτελούν;

Θα έλεγα σίγουρα ότι η χημεία παίζει καθοριστικό ρόλο. Είναι σαν τις μακροχρόνιες φιλίες. Με τα πάνω τους και τα κάτω τους. Υπάρχουν καβγαδάκια, στιγμές οργής και συμφιλίωσης. Μια περίπλοκη σχέση που μετά από χρόνια εξελίσσεται και ολοκληρώνεται.

 

 

info
«Η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής», υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου, παρουσιάζει το «Άξιον Εστί» του Μίκη Θεοδωράκη σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη στις 20 και 21 Νοεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής (Αίθουσα  «Χρήστος Λαμπράκης»). Συμμετέχουν ο Γιάννης Κότσιρας (ερμηνευτής), ο Δημήτρης Πλατανιάς (βαρύτονος), ο Νίκος Καραθάνος (αφηγητής) και η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων υπό τη διεύθυνση του Σταύρου Μπερή. Στη Συμφωνία αρ. 14, έργο 135 του Ντ. Σοστακόβιτς, συμμετέχουν η σοπράνο Τζούλια Σουγλάκου και ο μπάσος Πέτρος Μαγουλάς.

 

 

Be the first to comment!
 
Leave a reply »