Συναυλίες
1394 views 0 comments

O Γιάννης Κότσιρας ανακρίνει το Θάνο Μικρούτσικο

by on Ιούνιος 28, 2014
 

Στην ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ

Απογευματάκι στην αυλή του Θάνου Μικρούτσικου στο Μετς. Άρωμα καφέ, λουλουδιών, πίπας που δεν αφήνει από το στόμα του, αλλά και Ελλάδας, μέσα από τα τραγούδια που μαζί με τον Γιάννη Κότσιρα κάνουν πρόβα, για τις  καλοκαιρινές  τους συναυλίες. Συναυλίες  που και αυτές, θα λήξουν όπως πάντα με το «Sultans of swing», χωρίς ανκόρ.

Θ.Μ. «Τι είναι σήμα ενός ανθρώπου, δεν μπορείς να το πεις 100%. Πρώτα απ όλα, τώρα πια, αυτό το τραγούδι είναι το γούρι μου. Είναι ένα από τα εξαιρετικότερα της διεθνούς ροκ σκηνής και επίσης από το ’80, αν θυμάμαι καλά, που βγήκε ο δίσκος των Dire Straits, κατάλαβα ότι έχω να κάνω με ένα από τα ελάχιστα πρωτογενή πρόσωπα στην παγκόσμια μουσική σκηνή που είναι ο Νόπφελ, ο συνθέτης και κιθαρίστας του συγκροτήματος. Αυτοί είναι λόγοι που κλείνω τις συναυλίες μου με αυτό το κομμάτι και είναι πια σήμα κατατεθέν. Όπως ξέρουν ότι θα ακούσουν την «Τους 7 νάνους», άλλο τόσο ξέρουν και αυτό. Το χωρίς ανκορ, για μένα είναι πιο σοβαρό. Να κατατάσσεις κάποια τραγούδια πιο δημοφιλή για να σε ξαναφέρει το κοινό μέσα, δεν μου αρέσει. Εμείς έχουμε ένα πρόγραμμα με δομή, θα τους τα πούμε όλα και δεν υπερφορτώνουμε τον κόσμο».

Μετά τις ζωντανές εμφανίσεις του χειμώνα, αυτές τις ημέρες κυκλοφορεί και η νέα δισκογραφική δουλειά του Γιάννη Κοτσιρα, με την υπογραφή του Θάνου Μικρούτσικου και του Οδυσσέα Ιωάννου στους στίχους. Αυτή η κουβέντα στέκεται αφορμή για το Γιάννη Κότσιρα, να ρωτήσει το συνθέτη του, όσα δεν έχει τολμήσει ακόμα.

kotsiras

Γ.Κ. Έχεις πολλά χρόνια να γράψεις τραγούδια για έναν τραγουδιστή. Πες μου γιατί διάλεξες εμένα, με μια δουλειά φτιαγμένη από την αρχή;

Θ.Μ. Κοίταξε, στη δεκαετία του ’70 και του ’80 η βασική μου διαδικασία ήτανε, είτε μελοποιώ στιχουργούς και κάνω κύκλους τραγουδιών, με κάποιον τραγουδιστή ή όχι στο μυαλό μου. Στην αρχή είχα τη Μαρία Δημητριάδη. Όταν έκανα τον Καββαδια, μετά βρήκα το Γιάννη Κούτρα. Για πρώτη φορά έγραψα για τραγουδιστή το ΄86 για τη Χαρούλα, το ’96 για το Μητροπάνο, για τη Μιλβα, γενικά όμως δεν το κάνω. Έγραψα για τη Ρίτα Αντωνοπούλου, αλλά έχουν περάσει εφτά χρόνια από τότε. Ο λόγος που έγραψα για εσένα είναι ότι εσύ με κινητοποίησες σε δυο επίπεδα. Το πρώτο είναι όταν κάναμε την παραγωγή «Πάντα γελαστοί και γελασμένοι» και ειδικά μετά τη βραδιά του Ηρωδείου που σε άκουσα στο «Είσαι τα Γιάννενα και το Κιλκίς». Ανατρίχιασε 4.500 χιλιάδες κόσμος. Ξεφεύγεις κατά πολύ από το φάσμα που είχες κατακτήσει εξ αρχής, δηλαδή το λαϊκό τραγούδι που ήταν στο αίμα σου. Είναι συγκλονιστικές οι ερμηνείες σου στα λαϊκά μου σε αυτό το δίσκο και ο μετρημένος στα δάχτυλα του ενός χεριού, που ακολουθείς τη γραμμή Μπιθικώτση που νομίζω είναι αυτή η γραμμή ήθους του ελληνικού τραγουδιού, χωρίς να αμφισβητώ την αξία του Καζαντζίδη ή άλλων τραγουδιστών. Σε θυμάμαι στα πρώτα σου βήματα στα «13  φεγγάρια», σχετικά άγνωστος στο ευρύ κοινό και τα έχασα όταν τραγουδούσες τα κομμάτια της Ρεμπούτσικα και του Καλατζόπουλου σε επίπεδο μπαλάντας. Αυτά μου έδωσαν ώθηση να ξεκινήσουμε τις ζωντανές μας εμφανίσεις επί ισοις ορεις. Όταν σε άκουσα και στον «Γουίλι» που το λες με τελείως πιστικό τρόπο ως ρόκερ, κατάλαβα ότι με κινητοποίησες να σου γράψω. Σωστά απευθύνθηκα μόνο στον Οδυσσέα με 11 στα 11 τραγούδια και ειλικρινά είχα χρόνια να συγκινηθώ από δουλειά, παρότι δεν υπάρχει βιομηχανία και είναι το τοπίο άγονο και έρημο. Εντούτοις άξιζε τον κόπο. Αφήστε που ο τύπος αυτός τραγουδάει με τόσο λεπτές διαφοροποιήσεις στη φωνή, ισορροπία και μέτρο που και εμένα και το Θύμιο Παπαδόπουλο μας εντυπωσίασε.

Γ.Κ. Η δεύτερη ερώτηση μου είναι λίγο δύσκολη. Είσαι ένας άντρας με πάρα πολλές ερωμένες. Τη μουσική, την ποίηση, τη στιχουργική, είχες και την πολιτική και την εγκατέλειψες. Στην πραγματικότητα γεννιέσαι πολιτικός. Πες μου γι αυτό.

Θ.Μ.  Η πολιτική για εμένα ήταν one night stand. Πολιτικοποιημένος ήμουνα από το δημοτικό χωρίς πλάκα και έτσι θα πεθάνω. Αστικό σπίτι, αριστερός πατέρας, πολύ εναντίων του να εμπλακώ. Είπα το ναι στο Υπουργείο πολιτισμού, χωρίς να πω ναι στα βουλευτιλίκια επειδή ασχολιόμουνα με την πολιτιστική διαχείριση. Ήξερα την ώρα που έμπαινα, ότι θα βγω, αναμφισβήτητα, πάλι οριστικά. Αν με ρωτάς, γυρνώντας πίσω αν θα το ξανάκανα, θα σου έλεγα θα το έκανα. Ο μισός και πάνω χρόνος της θητείας μου στο υπουργείο πολιτισμού, ήταν πολύ δημιουργικός, ο υπόλοιπος, καταναγκαστικά έργα. Για να ισορροπήσω μετά μου πήρε τρία, τέσσερα χρόνια και σε σχέση με τον κόσμο. Απ την άλλη μεριά όμως και εσύ με ξέρεις γιατί είμαστε φίλοι, είμαι ένας άνθρωπος που αισθάνομαι ευτυχισμένος, ανοιχτός με τα πλεονεκτήματα και τα ελαττώματα μου. Έχω την εντύπωση ότι ακόμα και λάθος να ήταν, θα ήθελα να το ξανακάνω, γιατί είμαι αποτέλεσμα και των σωστών και των λάθος επιλογών μου.

Γ.Κ. Όταν σε πρωτογνώρισα από κοντά το 2003 μύρισα στο σπίτι σου τον καπνό του πατέρα μου, Borkum Riff, την ίδια ακριβώς ποικιλία. Αυτή τη μυρωδιά την είχα συνδυάσει με τους ήχους των λέξεων του Καββαδία. Θα ήθελα να μάθω, το 1979, γιατί επέλεξες να μελοποιήσεις Καββαδία και όχι κάποιον άλλον;

Θ.Μ. Εδώ θα χαθεί ο ρομαντισμός γιατί εν μέρη ήταν κατά παραγγελία. Τι εννοώ, έγινε το «Πορεία 090» στην ΕΤ2 τότε με παραγωγό τον Παπαηλιο και σκηνοθέτη τον Τάσο Ψαρρα. Το θέμα ήταν ναυτικό, με κάλεσαν για τη μουσική και όταν τους ρώτησα αν θέλουν και τραγούδια, ήταν θετικοί, σκέφτηκα να χρησιμοποιήσω Καββαδια. Μέχρι τότε τον είχα στο μυαλό μου ως ένα θαλασσινό ποιητή που μιλά για τους ναυτικούς. Μετά στη διαδικασία κατάλαβα ότι υπάρχει ψωμί. Τα λόγια του είναι για να ξεπερνάς τα όρια σου, να κατακτάς το αδύνατο και να μην σταματήσεις να ονειρεύεσαι. Αυτό που λέει με το στίχο του «Χόρεψε πάνω στο φτερό του καρχαρία», ως το αδύνατο να γίνει. Έτσι γεννήθηκε αυτή η γοητευτική περιπέτεια που, εδώ που τα λέμε, έχει παρασύρει τρεις γενιές και πάει ολοταχώς για την τέταρτη.

Γ.Κ. Την ώρα που τελειώσαμε το στούντιο γύρισες και μου είπες ότι έχεις να γράψεις μουσική για θέατρο, το «Ημέρωμα της στρίγγλας», πώς μπορείς και τα κάνεις και τα δυο μαζί;

Θ.Μ. Είναι χαρακτηριστικό μου και το φοβόμουνα πριν 20 χρόνια να μην φανεί ως  εγωιστική τάση, ότι μπορώ να τα κάνω όλα. Είμαι ένας άνθρωπος τύπου  «Dr Jekyll and Mr Hyde» έχω πολλά διαφορετικά είδη μέσα μου. Γράφω κλασσική μουσική και μετά τη «Ρόζα» αυτό είναι αντιφατικό και έχει συμβεί σπάνια. Δουλεύω όλη μέρα και αυτό με βοηθά και στην όποια νεανικότητα έχω πάνω στη σκηνή. Αν τώρα όσο είχαμε στούντιο, εγώ γύριζα σπίτι και έγραφα ένα κουαρτέτο εγχόρδων θα ήταν δύσκολο, στο θέατρο όμως, που «πατάει» και στα δυο, έχω τη δυνατότητα να το κάνω. Δεν ξέρω το αποτέλεσμα της παράστασης, όμως είναι ταλαντούχα παιδιά με επικεφαλής την Κατερίνα Λέχου, σκηνοθέτη τη Φωτεινή Μπαξεβάνη και παραγωγό τον Τάσο Ιορδανίδη που παίζει κιόλας τον Πετρούκιο. Τα πρώτα δείγματα δείχνουν ότι είμαι σε φόρμα, καλά προπονημένος από εσένα.

Γ.Κ. Όταν με ρωτήσανε κάποτε τι θα ήθελα να εχω κάνει στη ζωή μου, είπα ότι θα ήθελα να είχα γνωρίσει από κοντά το Μάνο Χατζιδάκι και το Μάνο Λοϊζο και να κάναμε μια κουβέντα, να εμπλακώ στις συζητήσεις τους. Αν σου δινόταν η ευκαιρία να κάνεις εσύ μια συνέντευξη, ποιον θα ήθελες να ρωτήσεις κάποια πράγματα;

Θ.Μ. Έχει γίνει αυτό με τον Μίκη σε μια σειρά εκπομπών του Λαζόπουλου «Επί του καναπέως». Το έκανα, θα ήθελα όμως να το κάνω με άλλα δυο πρόσωπα, το Μάνο Χατζιδάκι και το Γιάννη Ρίτσο.

5 αγαπημένα στοιχεία στο χαρακτήρα του άλλου

Θάνος Μικρούτσικος για Γιάννη Κότσιρα.

«Είναι πολύ καλό παιδί και δεν το λέω εύκολα και είχαμε αρπαχτεί και στην αρχή πριν χρόνια.

Είναι φίλος και είμαι ευτυχής που τον γνώρισα, μπορώ να ακουμπήσω πάνω του και δεν το βρίσκεις καθημερινά.

Είναι σταθερός και σου δημιουργεί μια ασφάλεια.

Διάσημος, δημοφιλής σχεδόν με το καλημέρα σας, χωρίς να έχει χάσει τον εαυτό του και τα χαρακτηριστικά του.

Το κοινό τον έσπρωχνε σε μια «ευκολία» και δεν παρασύρθηκε από σειρήνες».

Γιάννης Κότσιρας για Θάνο Μικρούτσικο

«Αυθορμητισμός, πολύ σπάνιο για ανθρώπους του μεγέθους του, την ώρα που άλλοι φιλτράρουν αντιδράσεις. Είναι ο απόλυτος έφηβος, χαρακτηριστικό που λατρεύω.

Γενναιόδωρος, δε μασάει τα λόγια του και λέει αυτά που πιστεύει και ας στεναχωρήσει κάποιους.

Εγωκεντρικός. Είναι τόσο ασφαλής με αυτό που έχει κάνει, σε υποχρεώνει και η ίδια του η δουλειά να το δεις, που χωρίς να κάνει πολλά, είναι το κέντρο του ενδιαφέροντος.

Έχει πάντα δίκιο, ή έτσι νομίζει, αν και τελευταία έχει κάνει προόδους.

Πατέρας. Ο πατέρας μου είναι ναυτικός και έλειπε συνέχεια. Αν το σκεφτώ, από τα 44 μου χρόνια, τον γνωρίζω ουσιαστικά τα 5, δεν είχα ευκαιρία να μιλήσω ως αγόρι προς μπαμπά ή άντρας προς άντρα. Ε ο Θάνος είναι αυτό, με έχει δει να κλαίω ενώ δεν με έχει δει άλλος άντρας, αυτό είναι το φυλαχτό μου από τη γνωριμία μου μαζί του».

2 info

 Info

Μετά τις συνεργασία του χειμώνα, ο Θάνος Μικρούτσικος και ο Γιάννης Κοτσιρας συνεχίζουν μαζί και το καλοκαίρι . Μαζί τους η Ρίτα Αντωνοπούλου. Θα παρουσιάσουν όλα τα αγαπημένα τραγούδια, ενώ θα μας δώσουν και μία πρόγευση από την επερχόμενη δισκογραφική συνεργασία του Θάνου Μικρούτσικου και του Γιάννη Κότσιρα με τον στιχουργό Οδυσσέα Ιωάννου. Ήδη κυκλοφορεί το πρώτο από τα 11 τραγούδια με τίτλο «Αυτός ο Ήλιος».

 

 

αναδημοσίευση απο την εφημερίδα ΠΟΝΤΙΚΙ ART

Be the first to comment!
 
Leave a reply »