154 views 0 comments

Ο Κάρολος των τεχνών…

by on Ιανουάριος 17, 2019
 

Του Βασίλη Κάργα

Ο διάσημος κομμωτής και γλύπτης Κάρολος Καμπελόπουλος έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 86 ετών. Πολύπλευρο ταλέντο, υπήρξε μία από τις πιο διάσημες παγκόσμιες προσωπικότητες στο χώρο της κομμωτικής τέχνης, αλλά και του εικαστικού χώρου.
Σαράντα πέντε χιλιάδες γυναίκες είχαν περάσει από τα χέρια του ή μάλλον από το «χρυσό» ψαλίδι του. Διάσημες, όπως η Μαρία Κάλλας, η Μπριζίτ Μπαρντό, η Σοφία Λόρεν, η Σοράγια, η Κατρίν Ντενέβ, η Μελίνα Μερκούρη, η Τζέιν Φόντα, η Παλόμα Πικάσο, η Αν Κίσινγκερ, αλλά και χιλιάδες άλλες ανώνυμες γυναίκες από όλο τον κόσμο εμπιστεύθηκαν τα… μαγικά χέρια του Κάρολου Καμπελόπουλου.
Η γλυπτική ήταν η άλλη μεγάλη αγάπη του. Είχε φιλοτεχνήσει περισσότερα από 2.000 γλυπτά, όπως τις προτομές του Νίκου Καζαντζάκη, του Κωνσταντίνου Καβάφη, της Μαρίας Κάλλας και του Γιάννη Ρίτσου.
Τα γλυπτά του διακρίθηκαν το 1969 στην Μπιενάλε της Ευρώπης, πολλά από αυτά βρίσκονται σε μεγάλα μουσεία και ιδιωτικές συλλογές, ενώ πήρε και το Α’ βραβείο της Πόλης των Παρισίων το 1980. Το έργο του παρουσιάστηκε σε 15 ατομικές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο καθώς και στην Αλεξανδρούπολη (1998), όπου είχε εκθέσει 17 έργα του από ορείχαλκο, τερακότα και πέτρα, καθώς και 40 μονοτυπίες.


Τότε μας είχε δηλώσει ότι αγαπάει το ίδιο και τις δύο του τέχνες. « Η μία τέχνη βοηθάει την άλλη, γιατί για μένα η κομμωτική είναι μια μορφή τέχνης».
«Ποτέ όταν κάνω μια προτομή, ένα σώμα στη γλυπτική, δεν φτιάχνω από πριν ένα σχέδιο, γιατί πιστεύω ότι τότε χάνεται όλη η δύναμη του, ενώ επιπλέον, όταν γίνεται κατευθείαν, λειτουργεί περισσότερο η φαντασία μου. Στην προτομή της Κάλλας, για παράδειγμα, αποτυπώνεται η έκφραση της μεγάλης ερμηνεύτριας κατά την απόδοση της «Μήδειας» και της «Νόρμας», που παραπέμπει σε μορφή αρχαίας Ελληνίδας».
Εντυπωσιακές είναι και οι γυναικείες μορφές που φιλοτεχνούσε στην πέτρα, υλικό στο οποίο έδειχνε ιδιαίτερη προτίμηση. « Η πέτρα είναι πολύ πιο δύσκολη, αλλά και πιο εκφραστική σε σχέση  με άλλα υλικά. Αν και δίνει την αίσθηση του παγωμένου, έχει μέσα της μια ζωντάνια».


Γεννημένος στο Κάιρο τη δεκαετία του ΄30, από Έλληνες γονείς, άρχισε από τα 13 του χρόνια να εργάζεται σε ένα από τα μεγαλύτερα κομμωτήρια της Αιγύπτου, ενώ παράλληλα ασχολήθηκε με τη ζωγραφική. Από νωρίς βρέθηκε στο Παρίσι για να σπουδάσει κομμωτική και είχε την τύχη να εργαστεί στις περίφημες αδελφές Καριτά.
Το πολύπλευρο ταλέντο του τον ανέδειξε σε μία από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες στον τομέα της κομμωτικής και της γλυπτικής στο Παρίσι τον 20ό αιώνα. Το 2007 γίνεται «Πρόσωπο της Ευρώπης». Το Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού τον χαρακτηρίζει ως το πρώτο στον κατάλογο των τιμητικών μελών.


Μετά από σαράντα χρόνια στο Παρίσι, επέστρεψε στην πατρίδα του πατέρα του, την Κρήτη, όπου αγόρασε ένα βενετσιάνικο μοναστήρι του 16ου αιώνα, που λειτουργούσε ως καθολικό μοναστήρι για άντρες. Ο πρώτος όροφος του Μοναστηριού άρχισε να λειτουργεί ως χώρος Τέχνης και Πολιτισμού «Κάρολος Καμπελόπουλος» με έργα γλυπτικής, ζωγραφικής, κεραμικής και μονοτυπίες του Καρόλου και έχει μετατραπεί σε ίδρυμα.
Στο κέντρο του κτιρίου υπάρχει ένα μεγάλο εσωτερικό αίθριο όπου λειτουργεί ένα ατμοσφαιρικό καφέ και ένα θέατρο αφιερωμένο στην Μαρία Κάλλας.
Στα μελλοντικά σχέδια του Ιδρύματος είναι να απονέμει υποτροφίες σε φοιτητές που θα θέλουν να ακολουθήσουν ανώτερες σπουδές στην τέχνη.


Ο Κάρολος χάριν της φιλίας του με την Αλεξανδρουπολίτισσα ζωγράφο Σύνη Αναστασιάδη, με την όποια είχαν πραγματοποιήσει από κοινού εκθέσεις στο εξωτερικό, ανέπτυξε ιδιαίτερους δεσμούς με τη Θράκη και είχε δημιουργήσει πολλούς φίλους, ενώ έργο του με παράσταση της Νίκης της Σαμοθράκης κοσμεί το λιμάνι της Καμαριώτισσας.

Be the first to comment!
 
Leave a reply »